Böcker

Till Sandhamn

I morse la vi ut från Karlsuddsvikens båtklubb kl 06.15.

Vi gick för motor till Vaxholm för att tanka diesel och köpa frukostfrallor. Hittade ett nytt bageri. Bullarna köpte vi dock på Gateau för att vara säkra på ett de blev bra.

Vi fortsatte för motor genom Stegesundet och vidare genom Lindalssundet och förbi Grinda. Det blåste inte mer än omkring 2 sekundmeter sydostlig vind.

Under tiden gjorde jag frukost som vi åt i sittbrunnen. Varken varmt eller kallt direkt men vi var rätt påbyltade eftersom vi räknat med en hel del regn. Något regn såg vi inte på hela dagen.

Vi Kanan hissade vi segel och hade sedan en fin kryss över fjärden och sedan en sträckvind ända in till Sandhamn.

Jag läste högt för Erik ur Jonas Jonassons bok Mördar-Anders. Jonasson var han som skrev den extremt populära Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Den verkar lite smårolig men jag tror inte den kommer att få oss att skratta högt. Tips på bra böcker för högläsning mottages tacksamt. Att läsa högt när man seglar är en mycket mysig sak att göra tillsammans,

Ganska lite båtar ute, tyckte vi och förvånansvärt få för segel en fin dag som denna då det blåste omkring 5-7 sekundmeter.

Väl i Sandhamn fick vi en plats på brygga nr 4 mellan två skruttiga båtar med väldigt få fendrar.

Vi checkade in och fick veta att vi med vårt medlemskap i KSSS har tillgång till ett rum i klubbhuset där det finns WiFi och eluttag. Dit ska vi för att ladda upp bloggen. (Det visade sig inte vara så bra uppkoppling). Ganska dåligt av en stor gästhamn att inte ha WiFi till hela hamnen, kan man tycka.

Vi kom till Sandhamn redan 11,50. Vi packade badkläder och gav oss ut på en promenad runt ön. Sandhamns by är väldigt fin, än så länge är den smått sliten och inte alls tjusig. Husen ligger lite huller om buller och även om det inte längre bor fiskare och lotsar i husen känns det genuint och härligt.

Den som inte har varit på kyrkogården på Sandhamn rekommenderar jag varmt ett besök. Den är mycket speciell.

Det finns stränder som är badbara i tre av fyra väderstreck, bara åt väster är det svårt att komma ner till vattnet. De finaste stränderna för bad ligger på östra delen av ön, men de som vetter mot söder är häftigast om man vill uppleva strand och hav.

När vi kom till baka från vår promenad visade Eriks app i Iphonen att han gått drygt 16 000 steg och över 10 km medan min app visade att jag gått 11 000 steg och knappt 8 km. Man undrar vad det beror på. Vi använder båda iPhones egen hälsoapp.

Till lunch blev det sedan räkmackor, en superstor till Erik och en mer normalt tilltagen till mig. Ett glas rosé och en stor stark. Slutade på knappt 500 kronor på Sandhamns värdshus. Vi tyckte att det var mycket gott och prisvärt. 4,5 av 5.

Väl tillbaka på båten lyckades Erik övertala mig att det var en bra tidpunkt att svabba däck och det var det, efteråt. Det var mycket skitigt innan. Vi använder en supermjuk borste för att inte skada plasten på däck så det är svårt att verkligen skura. Men med mycket vatten och en del envishet går det bort.

På semester ska man sova middag och idag blev det en lite kort lur i kajutan när vi trodde att det skulle bli regn.

Nytt för i år på båten är vår plotter till vår gps från B&G. Den heter Vulcan 7. Vi har haft problem med att få den att tala med våra andra instrument så vi kan ännu inte använda alla finesser men som plotter funkar den utmärkt. En smart sak är att man kan koppla den via ett internt nätverk, till en Ipad som man sedan kan använda för att sitta och lägga ut waypoints, lägga rutter och beräkna avstånd. Eftermiddagen användes till att få detta att fungera och nu har vi lagt ut vägen från Sandhamn till Hangö. Vi räknar med att lämna Sandhamn i morgon bitti. Vi får se hur tidigt det blir. Vi måste hinna förbereda lite mat och blåsa upp vår jolle Putte. Vi räknar med att överfarten tar mellan 22 och 26 timmar.

Det bästa med gästhamnar är att man kan duscha, så det ska vi väl ta och avsluta dagen med innan vi steker vår lammrostbiff och gör grönsaksblandad couscous med mynta och yoghurt. Mycket bra båtmat.

Eller kanske blir det bara en macka och lite te, hoppas ju på tidig morgon i morgon._DSC3411

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.