Finland

soligt
27 juli från Borgå kl 11
till Fagerö nr 2 på eftermiddagen

En viktig sak för seglare! På sjökortet står det att maxdjupet på farleden in till centrala Borgå är 1,9 meter men det är betydligt djupare! Vi frågade våra nya vänner i Linjett 40 om vad de trodde om att gå upp till Borgå och de såg helt oförstående ut. De brukade alltid gå in. Och när vi väl låg där såg vi både gästande båtar och permanent liggande båtar som är betydligt större än vår Contrast 36. Vi sticker 1,90 och jag tror aldrig att ekolodet visade på under 3 meter.

till Borgå_VLJ3020

Inloppet till Borgå i Finland.

Gästhamnen i Borgå är bra med fräscha duschar, sopstation (ingen sortering) tvättmaskin och café. Hamnavgiften är 20 Euro per natt och vill man ha el tillkommer 5 Euro. Wifi finns men är så svagt att det inte räcker ut på bryggan utan man måste sitta i restaurangen.

Borgå_DSC3676

Gästhamnen i Borgå. Maloo är båten med svensk flagga närmast i bild.

Det är precis lagom mycket folkliv, inget skrän men ändå fullt med folk på uteserveringen i hamnen. Det är stor omsättning på båtar, många kommer bara för några timmar. Tre platser mellan y-bommar går att boka i förväg via internet och det kan nog vara bra om man har en båt bredare än 3,20 men smalare än 3,5 båt och vill vara säker på att få plats. Bredare båtar har platser att ligga längs med, det är dyrare.

Borgå är en fin stad vars äldsta delar är så pittoreska att man känner sig som förflyttad till en annan tid. Självklart är alla de gamla husen utmed Ågatan fyllda med små butiker och caféer samt turister, men det gör inget, det är så småskaligt och fint ändå.

till Borgå_DSC3762

Torget i gamla stan.

till Borgå_DSC3765

Ågatan.

till Borgå_DSC3763

Fint hus i Borgå.

Och något som slagit oss här i Finland är att det egna hantverket faktiskt finns kvar även i turistbutikerna. Man kan nästan över allt köpa en handvävd trasmatta, en virkad hatt och ett par stickade strumpor och ingen av dem är handgjord i Asien utan av lokala förmågor i Finland som tjänar lite extra på sitt handarbete. Det känns som att det handarbetas mer här än i Sverige när man på stadens största turistgata hittar minst tre butiker som säljer garn, tyger och handarbetsredskap.

Handla mat -bunkra
Går man över den första bron över kanalen kommer man ganska snart till ett köpcentrum med stor matbutik och systembolag. Utbudet i mataffären är som en normal svensk butik med ett undantag – det är svårt att i Finland köpa kött som inte redan är kryddat eller marinerat. Att hitta en entrecote eller fläskkotlett är nästan omöjligt. För den som gillar riktigt mörkt, nästan svart bröd är Finland rätt land. Utbudet är stort och det mesta är gott, en del är sötare än annat som är helt osötat. Skinka och rökt fläsk är ofta bra om köper det i bit, det känns mer genuint rökt än det man ofta köper i Sverige.

Turista
Det finns gott om kartor och broschyrer om Borgå att få på hamnkontoret eller närmaste restaurang. Man kan behöva fråga. När vi studerade kartan med de ca 25 listade sevärdheterna och ställen som kan vara till nytta för besökare föll blicken på ”Plats för mattvätt”. Kan det finnas speciella platser för detta? Ja det kan det och utmed kanalen på väg från Borgå såg vi den! Och det är fullt med folk som …… tvättade mattor!

till Borgå_VLJ3022

Den allmänna platsen för tvätt av mattor i Borgå.

Från Borgå gick vi dagen efter till Sipoon Kaurissari / Fagerö N 60˚10,1’N 25˚21,2E.

Det är en skyddad vik och säkert en fin ö att utforska men vi kom dit ganska sent och gick sedan direkt på morgonen vidare för att ta oss till Porkala där vi ska fatta det slutgiltiga beslutet om vi ska strunta i Estland eller kanske ta oss till Tallin ändå.
Även vid inseglingen till denna Fagerö är djupangivelserna väl pessimistiska. På sjökortet står att inseglingsrännan är 1,5 meter men ekolodet visade aldrig under 3 meter och i hamnen var det fullt med segelbåtar, även sådana som sticker djupare än vi. Här finns utedusch och utedass. På sjökortet finns bara en hamn utmärkt men vi såg flera båtar som gick in på östra sidan av ön och enligt karta på själva ön lägger turbåtar från Helsingfors till där. Där ska även finnas restaurang. På sjökortet anges dock bara blå 10 meterskärva med djupangivelser på 0,5 meter…

Jag hade köpt färska finska kräftor i Borgå och dem åt vi på kvällen. Nästan lika goda som svenska.

28 juli_DSC3769

Finska nykokta kräftor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.