Sverige

Stockholm – Malmö

17 april Vasahamnen – Napoleonviken

Den 17 april, prick klockan 16 kastar vi loss från Vasahamnen på Djurgården i Stockholm och en skara av nära och kära vinkar av oss med bubbel och presenter.
Framför oss ligger ett äventyr utan riktigt mål och utan tidsbegränsning. En framtid som vi inte alls kan omfamna känslomässigt, men som vi ändå just denna dag inleder. Hur ska man förhålla sig till det faktum att inget mer än vädret bestämmer vart man far, hur länge man stannar och vad man hittar på i varje hamn? Vi vet inte det, än.

Vi lämnar Vasahamnen och vår hemstad Stockholm på obestämd tid.

Första natthamn blir Napoleonviken, en trygg och fin allvädershamn som sommartid kan vara full av båtar men som vi denna natt delar med endast en båt. Vi firar att vi har seglat första sträckan med att grilla och öppnar den första flaskan skumpa.

18 april21 april Stendörren – Lisselöfladen Västervik

Vi seglar på, mellan 40 och 80 distans varje dag. Det är klart, soligt och vi har fina vindar men det är lite vårkallt så underställ, mössa och vantar är på varje dag. Jag drömmer om en vindtät mössa.

Vi kommer till Västervik den 20 april, en av de trevligaste hamnarna på Ostkusten, tycker vi. Bra duschar och inte allt för långt till affärer. Här få vi besök av släkt och vänner som önskar oss lycka till. Sedan drar vi vidare söderut.

22 – 23 april Kalmar

Kalmar sund känns alltid evighetslångt. Det känns som om man först tittar på Blå jungfrun i fem evigheter för att sedan titta mot Ölandsbron lika länge.

Vi kommer till Kalmar på kvällen den 21 april. Här ligger ganska många båtar, flera är från Polen.

Kalmar är, precis som Västervik, en favorit och här får vi våra flytvästar servade och inte minst – hjälp med att hitta reservdelar till en av våra toalettpumpar som denna morgon valt att sluta fungera. Baltic, som butiken heter i Kalmar, är en av de mest hjälpsamma och välsorterade marinaffärer vi känner till. Toalettpumpen lagas. Gästhamnen har bra duschar och en bastu som är gemensam för män och kvinnor. Vi njuter av precis allt i våra liv och Kalmar slott visar sig från sin soligaste sida.

Toalagning

Vi har båda en del ”vanliga” jobbuppdrag och det blir en del möten och skrivande under gång. En del av jobbet kan man sköta från akterdäck när den andra styr, annat kräver att man sitter i ruffen när vi lagt till. Helt ok arbetsmiljö, tycker vi.

23 – 24 april Kalmar – Sandhamn

Alla de gånger vi har seglat ner runt Sverige har vi velat komma till Utklippan men vädret har aldrig varit på vår sida. I år verkar det kunna bli rätt förutsättningar. Men för att vänta in helt rätt väder går vi först till Sandhamn och det lilla samhället Torhamn. Vi har gått in här en gång tidigare, då var det mitt i natten och allt vi ville var att sova efter en längre segling och vi drog vidare efter några timmars sömn. Men det visar sig att Torhamn är en väldigt fin plats med ett vackert naturreservat och ett gulligt litet samhälle. Det mesta har ännu inte öppnat för säsongen, men de många fåglarna kring Östkustens södra udde lockar många att komma hit med kikare och termos.

Vi tar en promenad och hittar också ett ställe att fika på där det serveras hembakade mandelmusslor, utan fyllning, men ändå.

25 – 26 april Utklippan

Jag fyller år och Erik bjuder på tårta till frukost – en riktig favorit. Vi får en fin segling till Utklippan och när vi kommer in i den mycket lilla hamnbassängen är vi helt ensamma.

Under dagen får vi sällskap av ett par båtar, bland andra Pia och på Shaddock som precis som vi är medlemmar i Oceanseglingsklubben. De har varit ute på de stora haven i många år men seglar just nu mest i Sverige.

Vi sjösätter vår nya jolle för första gången på resan och åker ut till sälarna. De är mycket nyfikna och låter sig gärna fotograferas.

Utklippan är precis så fint som vi har hoppats på och vi får se både växter, djur och vacker fyr – vad mer kan man önska? En solnedgång och fullmåne kanske? Det får vi också.

27 april – Kåseberga och Ale stenar

Även Kåseberga är ett ställe vi har velat komma till men hittills har aldrig väder och vindar varit rätt. Men den här gången stämmer allt. Vi är ensamma i hamnen och vädret är kanonfint. Trots det känner man hur svallen liksom suger ut vattnet ur hamnbassängen på när svallen från färjorna till Bornholm rullar in. Vi är glada för att det är relativt stilla.
I gästhamnen finns restauranger, kiosk och fiskaffär men inget är öppet för säsongen.

På höjden ovanför Kåseberga ligger Ale stenar – en skeppsättning med en ännu inte helt klarlagd bakgrund. Det är mäktiga stenar som människor en gång har gjort sig besväret att transportera hit och ställa upp i en skeppsform. På Wikipedia läser jag att platsen ibland används av new age-personer, moderna häxor och andliga personer. När vi kommer upp på höjden håller en mycket liten grupp personer på med någon slags rit, de nynnar och spelar på trummor, vandrar mellan stenarna och skakar på något som ser ut som snäckskal trädda på snören. Vi försöker att inte störa dem men vill förstås också ha vår del av stenarna så vi smyger omkring med våra kameror till suggestivt trummande. Det visar sig att det är fullmåne idag och inte i går som vi trott och det är väl därför de är här.

28 – 30 april Ystad

Det ska komma in ett lågtryck med ganska kraftiga vindar om någon dag så vi vill gå till en hamn där vi känner oss trygga i blåsten. Vi väljer Ystad. Även här är det ganska tomt på båtar, de vi ser är fortfarande antingen tyska eller polska. Svenska seglare har inte riktigt kommit i gång än. Ystad är fint men vi har varit här tidigare så vi känner inget jättebehov av att turista. Erik fixar med installationen av Watermakern, vi jobbar med lite vanligt jobb och sorterar bilder allt medan vinden viner utanför.

Den största happeningen under dessa dagar är att vi får se en ålakråka, eller skarv, äta upp en ål. Och den äter den inte bara en gång utan två! Första gången hinner vi bara ta några skruttiga bilder med mobilen och tänker inte mer på det. Men då spottar den plötsligt ut ålen, eller om ålen lyckas ta sig ut och då har Erik hunit få fram en kamera med lite större objektiv.

30 april – 1 maj Ystad – Falsterbo Kanal – Dockans gästhamn i Malmö

Sist vi gick runt Sveriges sydspets seglade vi runt Falsterbonäste och Måskläppen så denna gång bestämmer vi oss för att i stället går genom Falsterbo kanal. Bron öppnas på bestämda tider så man måste vara lite bra på att tajma tiden för att inte behöva ligga för länge och vänta – eller missa, det är inte många minuter de håller öppet. Vi tar natthamn i Skanörs gästhamn och får en fin skymning ut över Öresund.

Den 1 maj sätter vi kurs på Malmö där vi kommer att bli kvar i en dryg vecka.

Kategorier:Sverige

Märkt som:,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.